jawa 05

V roce 1962 zahájili v Povážských strojírnách sériovou výrobu nového lehkého motocyklu Jawa 50, typ 05, který navazuje na předešlé typy Jawa 550 a 555, známé pod jménem Pionýr. Nový typ se však od předchozích typů značně lišil. Díky konstrukčním úpravám motoru, rámu i karoserie se na něm mohly přepravovat dvě osoby. Konstrukce tohoto typu byla již výhradně dílem pracovníků Považských strojíren a nebyla braná jako licence Jawy (jak tomu bylo u typů 550 a 555), i nadále však označení Jawa z hlediska prodeje zůstalo.

 

 

Jawa 50 typ 05 – technické údaje

Motor
Motor ležatý dvoudobý jednoválec
Chlazení vzduchem
Vrtání Ø 38 mm
Zdvih 44 mm
Zdvihový objem 49,8 cm 3
Kompresní poměr 7,5 : 1
Největší výkon 3,0 k (2,2 kW)/6000 ot/min.
Rozvod pístem
Mazání směs 20 : 1
Karburátor
Karburátor Jikov 2915 PS
Průměr difusoru Ø 15 mm
Hlavní tryska 60
Volnoběžná tryska 38
Elektrická soustava
Zapalování setrvačníkový magnet PAL
Světelný výkon zapalování 20 W
Indukční cívka 8 V
Zapalovací svíčka PAL 14–7 RZ (Brisk N15C/N14C)
Předstih zážehu 2,3 – 2,6 mm
Vzdálenost kontaktů přerušovače 0,35 – 0,45 mm
Přední žárovka 6 V – 15W/15W
Zadní žárovka Sufid 6V – 5W
Převodové ústrojí
Převodovka třístupňová
Spojka dvoulamelová v olejové lázni
Primární převod – poměr 2,43 : 1 (14/34 zubů)
Primární převod – řetěz válečkový řetěz (ČZ – Favorit 3/8" x 3/8" – 44 článků)
Sekundární převod – poměr 4,58:1 (12/55), nebo 4,23:1 (13/55)
Sekundární převod – řetěz válečkový řetěz (12,7×5,2 – 111+1 článek)
Celkové převody: I. (sek. kolečko 13/55 zubů)
1. převod 1 : 28,99
2. převod 1 : 15,21
3. převod 1 : 10,28
Celkové převody: I. (sek. kolečko 12/55 zubů)
1. převod 1 : 31,58
2. převod 1 : 16,47
3. převod 1 : 11,13
Podvozek
Řazení nožní pákou na levé straně
Rám svařovaný z ocelových trubek čtvercového profilu
Přední vidlice teleskopická bez tlumení, zdvih propružení 90 mm
Zadní vidlice kyvná vidlice, odpružení dvěma samostatnými pružícími jednotkami s kapalinovými tlumiči, zdvih propružení 85 mm
Brzda vpředu celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm
Brzda vzadu celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm
Objem palivové nádrže 5,5 l (rezerva 0,75l)
Spotřeba oleje 1 : 25
Přední kolo drátové na ocelovém ráfku, 16" – 1,5 A X 2
Zadní kolo drátové na ocelovém ráfku, 16" – 1,5 A X 2
Pneumatika přední 2,50×16"
Pneumatika zadní 2,75×16"
Tlak v přední pneumatice 1,5 atm.
Tlak v zadní pneumatice 1,9 atm.
Rozměry a hmotnosti
Rozvor 1165 mm
Celková šířka 570 mm
Maximální výška 930 mm
Celková délka 1780 mm
Světlost 120 mm
Hmotnost 70 kg
Užitečná hmotnost 160 kg
Výkony